ВПЛИВ ЦИФРОВОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ НА ІННОВАЦІЙНИЙ РОЗВИТОК ПІДПРИЄМСТВ

Автор(и)

Анотація

Впровадження цифрових інновацій є одним з найважливіших трендів сучасного бізнес-
середовища, що без сумніву впливає на всі аспекти діяльності підприємства. В сучасних
умовах глобалізації, швидкої зміни технологій та зростаючої конкуренції, компанії по всьому
світу змушені адаптуватися до нових реалій, інтегруючи цифрові інструменти та інновації в
усі сфери своєї діяльності. Цифрова трансформація передбачає перегляд традиційних бізнес-
моделей, що дозволяє підприємствам швидко реагувати на зміни ринкових умов, створювати
нові продукти і послуги, а також виходити на нові ринки [2].
301
Впровадження цифрових інновацій забезпечує підприємствам значні конкурентні пере-
ваги. Серед них:
- Підвищення рівня задоволеності та лояльності клієнтів: успішна цифрова трансфор-
мація може покращити клієнтський досвід організації та відносини з клієнтами; дозволяє
споживачам за допомогою цифрових технологій взаємодіяти за їхніми продуктами (веб-
портал, соціальні медіа, у додатку); забезпечує цілодобове обслуговування клієнтів через
чат-боти — це лише деякі з цифрових технологій, за допомогою яких організації можуть
краще задовольняти та утримувати клієнтів.
- Швидкі, постійні інновації: цифрова трансформація повинна дозволити організаціям
постійно вдосконалювати продукти та процеси; впровадження гібридної мультихмарної ін-
фраструктури забезпечує доступ до найкращих цифрових інструментів і технологій у міру їх
появи; практики Agile та DevOps дозволяють розробникам швидко інтегрувати ці технології
у свої програми та системи [1,4].
- Більша стійкість до змін: гнучкість і спритність, які забезпечують швидке впрова-
дження інновацій, також допомагають організації швидше реагувати на зміни попиту клієн-
тів, нові ринкові можливості та конкурентні загрози; в початкові періоди дифузії цифрових
інновацій власники технологій здатні були зруйнувати цілі галузі; сьогодні це також допо-
магає організаціям швидко й ефективно реагувати на потенційних руйнівників.
- Нові джерела доходу: впровадження новітніх технологій у ІТ-портфоліо компанії мо-
же допомогти створити нові можливості для отримання прибутку, включно з потоками дохо-
ду від веб-сайтів, мобільних додатків, продажів через чат-боти тощо.
- Більш залучений та вмотивований персонал: цифрова трансформація може покращити
залученість співробітників багатьма способами, від надання доступу до новітніх інструмен-
тів і технологій до стимулювання культури гнучких інновацій, у якій співробітників заохо-
чують експериментувати, ризикувати, «швидко зазнавати невдач» і постійно навчатися (від-
повідно до останнього мета-аналізу Gallup Q12, який оцінює зв’язок між залученістю співро-
бітників і бізнес-результатами, компанії з вищим рівнем залученості демонструють значно
вищу ефективність у всьому, від прогулів до продуктивності продажів і прибутковості).
Проте впровадження інновацій в умовах цифровізації також може зіткнутися з різни-
ми перешкодами та викликами, основні з яких розглянемо детальніше.
- Некомпетентність персоналу: процес впровадження інновацій може гальмуватись не-
компетентністю персоналу у питаннях нововведень та недостатністю знань для успішної ро-
боти з новими цифровими інструментами, що потребуватиме додаткових інвестицій у нав-
чання та розвиток працівників.
- Суттєві фінансові витрати: цифрові інновації можуть супроводжуватись значними фі-
нансовими витратами, тому підприємство, застосовуючи різні стратегії та підходи, має нпро-
аналізувати та оцінити усі альтернативні варіанти відповідності витрат очікуваним результа-
там від впровадження інноваційних технологій.
- Неефективна стратегія впровадження: відсутність належної інформації щодо змін зо-
внішнього середовища, неякісна аналітика, відсутність мети, чіткого стратегічного бізнес-
плану впровадження, недостатня підтримка ініціативності, обмеженість ресурсів тощо.
- Недостатня підтримка та відсутність розуміння з боку керівництва: нерозуміння важ-
ливості нововведень для підвищення конкурентоспроможності підприємства, небажання ін-
вестувати в інноваційні проекти, страх перед ймовірними ризиками, сформовані стереотипи
тощо.
Трансформація технологій в Україні є ключовою для підвищення конкурентноспро-
можності на ринках. Українськї підприємства стикаються з економічною нестабільністю,
законодавчими бар'єрами, обмеженими фінресурсами та кіберзагрозами, що змушує шукати
нові шляхи для впровадження цифрових інновацій.
В Україні є приклади успішного впровадження цифрових інновацій, які демонструють
ефективність цього процесу. Наприклад, інтернет-магазин Rozetka створив багатофункціона-
льну онлайн-платформу з автоматизованими маркетинговими процесами, що дозволило зна-
чно розширити ринок збуту. Monobank, перший український мобільний банк, реалізував ци-
фрову банківську модель без фізичних відділень, забезпечуючи швидке та зручне обслугову-
302
вання клієнтів. Компанія "Нова Пошта" автоматизувала логістичні процеси, впровадила тре-
кінг посилок у реальному часі та активно співпрацює з платформами електронної комерції
[1,4].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-27