СВІТОВИЙ ДОСВІД ДЕРЖАВНОГО РЕГУЛЮВАННЯ РИНКІВ ЦИФРОВИХ ПОСЛУГ
Анотація
Цифрові технології відіграють ключову роль у перетворенні всіх сфер життя суспільст-
ва та економічної діяльності. Для забезпечення ефективного, відповідального, цілісного й
активного переходу потрібна участь, знання і досвід безлічі зацікавлених сторін (приватних і
державних). У сучасному світі рівень розвитку цифрових технології відіграє визначальну
роль у забезпеченні високого рівня конкурентоспроможності країн та економічних союзів.
Перехід до цифрової економіки розглядається як ключова рушійна сила економічного зрос-
тання. За останні 5 років країнами розроблено понад 150 цифрових стратегій, основною ме-
тою яких є стимулювання розвитку цифрового бізнесу, розвиток інфраструктури та форму-
вання ринку цифрових послуг загалом. У світових рейтингах цифрової «відкритості» країн
найвищі місця займають переважно розвинені країни, а найнижчі - що розвиваються. В бага-
тьох розвинутих країнах (США, Китай, Японія, Франція, Велика Британія тощо) особливістю
правового регулювання розвитку цифрової економіки є розроблені національні цифрові
стратегії.
Європейська комісія ще в далекому 2020-му позначила цифрову стратегію як один з
основоположних елементів своєї роботи на найближчі роки. До 2020 р. діяла цифрова стра-
тегія 2015 р. Нова стратегія, ухвалена в лютому 2020 р., поставила амбітні цілі більшої неза-
лежності ЄС, лідерства в регуляторному середовищі та в деяких передових технологіях. ЄС -
один зі світових лідерів у формулюванні та ухваленні різноманітних правових, нормативних
і регуляторних документів і стандартів практично в усіх сферах світової економіки. Однак
відставання від США істотне, інші країни, як Японія, Китай і Гонконг, розвиваються в цьому
аспекті швидше, на їхній території зареєстровані цифрові та технологічні гіганти. У сфері
регулювання цифрових послуг, ринків і платформ, як ключову, заявлено мету забезпечення
прав громадян ЄС через установлення регуляторних рамок, що дозволяють контролювати
платформи, які не мають представництва в ЄС. Регулювання цифрових послуг, ринків і пла-
тформ належить до більш загального функціонування єдиного ринку в ЄС. Для реалізації
цілей нової стратегії Європейська комісія запропонувала дві законодавчі ініціативи з удоско-
налення правил, що регулюють цифрові послуги в ЄС: Закон про цифрові послуги і Закон
про цифрові ринки. Вже у березні 2022 року ЄС прийнято закон про цифрові ринки, який
289
регулює діяльність великих цифрових платформ, щоб забезпечити відкритість і справедли-
вість єдиного європейського цифрового ринку. А в квітні 2022 року - закон про цифрові по-
слуги, який став першим у світі в галузі цифрового регламентування. Закон виходить із
принципу, що те, що є незаконним поза інтернетом, також має бути незаконним в інтернеті:
величезні інтернет-платформи і пошукові системи повинні будуть захистити своїх користу-
вачів від незаконного контенту, товарів і послуг. Закони почали застосовуватися вже у 2023
році [1]. Окрім того в ЄС прийнято Концепцію «Цифрова Європа» (DIGITAL), бюджет якої
на період з 2021 по 2027 рік складає 9,2 млрд.євро. Дана програма є частиною стратегії роз-
витку єдиного цифрового ринку [2]. DIGITAL має на меті сформувати цифрову трансформа-
цію європейського суспільства та економіки відповідно до цілей ЄС, визначених у Комуні-
кації «Цифровий компас - 2030»: Європейський шлях у цифрове десятиліття» та у Політич-
ній програмі “Шлях до цифрового десятиліття”. Програма «Цифрова Європа» є частиною
довгострокового бюджету [3].