ІНСТРУМЕНТИ БЕЗПЕРЕРВНИХ УДОСКОНАЛЕНЬ КАЙДЗЕН В УПРАВЛІННІ ВИТРАТАМИ ПІДПРИЄМСТВ
Анотація
В сучасних умовах, щоб залишатися конкурентоспроможним підприємствам необхідно
приділяти особливу увагу організації своєї операційної діяльності та її управлінню.
Для досягнення стратегічних цілей підприємству необхідно чітко визначити
найважливіші бізнес-процеси, провести їх діагностику та визначити найбільш проблемні з
них для подальшого впровадження змін і оптимізації. Безперервне вдосконалення бізнес-
процесів на підприємстві, ефективно вибудована операційна діяльність забезпечують
безпосередній дохід підприємства та дозволяють ефективно управляти втратами.
Безперервне удосконалення процесу (анг. continual improvement process) - політика, яка
спонукає, зобов'язує працівників і/або наділяє їх повноваженнями до пошуку способів
покращення показників ефективності бізнес-процесу та продукту на безперервній основі. Ці
зусилля можуть бути спрямовані на «поступове» вдосконалення з часом (кайдзен) або на
«проривне» вдосконалення одразу (кайкаку). Процеси надання послуг (цінних для
споживача) постійно оцінюються та вдосконалюються з огляду на їх ефективність,
результативність та гнучкість.
Оптимізація бізнесу заснована на постійному скороченні частини процесів, що не
несуть цінності, шляхом впровадження покращень [1–3]. При цьому одним з головних
об’єктів таких удосконалень виступають процеси управліннія витратами підприємств. При
цьому управління витратами підприємства є «цілеспрямованим впливом суб’єктів такого
управління на процеси формування витрат з метою доведення їх величини до рівня, який
забезпечує максимізацію відповідних цим витратам фінансових результатів діяльності
підприємства» [4].
Розглянемо біль детально методики управління витратами на підприємствах на основі
концепції кайдзен, оскільки впровадження концепції кайкаку вимогає більш радикальних
змін та значних інвестицій.
Серед методик управління витратами на підприємствах, що можуть бути реалізовані в
межах концепції постійних удосконалень кайдзен, найбільш використовуваними з огляду на
їх ефективність для підприємства є наступні.
«Ощадливе» або «бережливе» виробництво (Lean Manufacturing/Lean) можливе за
допомогою відповідних методів управління витратами: таргет-костингу та кайдзен-костингу.
Сутність таргет-костингу: на підставі відомої (чи заданої) ціни реалізації виробу на
ринку і бажаної величини прибутку встановлюється цільова собівартість, на досягнення якої
надалі спрямовується зусилля всіх служб підприємства, передусім технічні. Застосування
278
цього методу дає змогу не просто мінімізувати затрати, а й довести їх до необхідного рівня.