КРОС-КУЛЬТУРНИЙ МЕНЕДЖМЕНТ ТА ЙОГО РОЛЬ В УПРАВЛІННІ МІЖНАРОДНИМ БІЗНЕСОМ
Анотація
На сьогоднішній день у світі існує понад 85 тисяч міжнародних компаній та майже 900
тисяч їхніх дочірніх підприємств, основна діяльність яких виходить від технологічних стар-
тапів до криптовалютних фірм. Найбільш впливовими вважаються не лише IT-компанії, а й
вирбники одягу, автомобілів та навіть логістичні компанії. Пропонуємо розглянути ТОП-
лідерів за п’яти основними напрямками: лідерство, інновації, першопрохідці, гіганти та «під-
ривники» (рис. 1.).
Рисунок 1 – Найвпливовіші країни світу
Джерело: складено автором на основі [1]
Відповідно розглянувши лідерів у своїй галузі, ми можемо побачити вже досить відомі
компанії, що десятиліттями завойовують любов споживачів, проте і лише нещодавно ство-
рені, досить невеликі компанії змогли вибороти та зайняти своє місце серед кращих. Задля
того, щоб отримати прихильність сучасних споживачів міжнародні компанії вдаються до
•Hello Sunshine - Американська медіакомпанія Hello
Sunshine, заснована актрисою Різ Візерспун;
•Beyond Meat - найбільший у світі виробник альтернативного
м'яса;
•Klutch Sports - спортивне агентство.
Прешопрохідці
•Apple - технологічна компанія, яка розробляє побутову
електроніку, програмне забезпечення й онлайн-сервіси;
• Johnson & Johnson - виробник косметичних та санітарно-
гігієнічних товарів, виробник вакцини проти COVID-19;
•Nike здійснює морські вантажні перевезення та
обслуговування портових терміналів.
Лідери
•Netflix - американський провайдер медійних послуг та
продюсерська компанія;
•TikTok - соцмережа для створення та поширення
відеофайлів та онлайн-трансляцій;
• IKEA - корпорація, яка розробляє і реалізує швидко-збірні
меблі, кухонну техніку й аксесуари для дому.
Інноватори
•Google - публічна транснаціональна корпорація,
найпопулярніший пошуковий сервіс;
•Microsoft - корпорація комп'ютерних технологій, є
найбільшою у світі компанією-виробником програмного
забезпечення;
•Fedex логістична компанія.
Гіганти
•Tesla - автомобільна компанія Ілона Маска, яка виготовляє
електромобілі;
•Airbnb - онлайн-сервіс з розміщення, пошуку та
короткострокової оренди житла по всьому світі;
•Clubhouse - соціальна мережа, в основі якої лежить голосове
спілкування.
Підривники
268
багатьох важливих інколи «ризикованих» стратегічних рішень, але обов’язковою складовою
в реалізації всіх планів та стратегій є людський фактор. Саме злагоджена робота персоналу
дозволяє компаніям тримати свої позиції. І ми не можемо тут не говорити, про важливість
крос-культурного менеджменту на рівні управління компанією. Адже крос-культурне управ-
ління внутрішнім резервом компанії формує логіку розвитку міжкультурних взаємин в епоху
всесвітньої інтеграції та уніфікації всіх сфер суспільного життя, саме завдяки його популяри-
зації та розвитку сучасні міжнародні компанії трансформується відповідно до вимог
зовнішнього середовища [2]. Так, як саме кpос-культурний менеджмент дозволяє міжнарод-
ним компаніям своєчасно забезпечити вирішення таких ситуацій, як: 1) швидко реагувати на
рівні управління: діловими комунікаціями, які виникають в мультикультурному середовищі
компанії; 2) дозволяє не лише на рівні компанії регулювання міжкультурних конфліктів, а й
в бізнес-оточенні; 3) сприяє розвитку крос-культурної компетенції керівників проектів, ко-
манди проекту [2-4].
На основі цього можна сформувати компетенції крос-культурного менеджера за трьома
напрямками (рис. 2.)
Рисунок 2 – Напрямки компетенцій крос-культурного менеджера
Джерело: складено автором на основі [5]
Отже, можемо зробити наступні висновки: у сучасному світі задля підтримки лідирую-
чих позицій міжнародні компанії формують власне кадрове забезпечення, що базується на
поєднанні крос-культурного менеджменту та управлінні комунікаціями в середині компанії,
що забезпечує позитивні результати на внутрішньому та зовнішньому рівні.