МЕТОДИ ПРИЙНЯТТЯ ЕКОНОМІЧНИХ РІШЕНЬ
Анотація
Від вибору дієвих методів прийняття економічних рішень значною мірою залежить
успішність процесу управління. Продуманий підхід до вибору найбільш перспективних еко-
номічних сценаріїв дозволяє максимізувати існуючий потенціал з урахуванням перспектив і
ризиків. Метод ієрархічного аналізу, що запропонував Томас Сааті наприкінці ХХ століття,
визнаний і успішно застосовується при ухваленні управлінських ініціатив. Цей метод вико-
ристовується для кількісної оцінки відносної переваги одного із декількох варіантів за допо-
могою набору показників, які визначені відповідно до обраної шкали цінностей. При необ-
хідності ухвалення рішень із великою кількістю чинників, які описують поточну ситуацію та
впливають на зовнішнє та внутрішнє середовище, застосовують багатокритеріальні методи
прийняття рішень. Ці методи дозволяють здійснити об’єктивну оцінку проблеми, що розгля-
дається, максимально автоматизувати процес ухвалення рішень і забезпечити раціональний
вибір оптимальної альтернативи за наявності недостатньої кількості даних про зовнішнє се-
редовище, забезпечивши комплексний підхід. За допомогою цих методів управлінські проце-
си великою мірою перетворюються на алгоритмічний процес та перекладаються на штучний
інтелект.
У залежності від конкретного метода із багатокритеріальною оцінкою, результати якого
можуть бути покладені в основу економічного рішення, потреба в особистій участі індивіда
може варіюватися від максимальної до мінімальної на різних етапах процесу. Використову-
ючи багатокритеріальні методи оцінки, участь осіб, які приймають рішення, (ОПР) можна
звести до мінімуму. У цьому випадку рішення приймаються колегіально за результатами
багатокритеріальних оцінок або бізнес-рішення повністю автоматизуються з використанням
традиційних методів багатофакторного аналізу та штучного інтелекту. Обробка та автома-
тична класифікація даних за допомогою таких методів у більшості випадків зроблять резуль-
тати об’єктивними за замовчуванням. Можна виділити групу багатокритеріальних методів
(TOPSIS, VIKOR, VMCM, PVM тощо), які здатні поєднати суб’єктивність індивідуальних
суджень із об’єктивною логікою економічного багатофакторного аналізу.