ЕКСПЕРИМЕНТ ЯК МЕТОД ДОСЛІДЖЕННЯ В ПОВЕДІНКОВІЙ ЕКОНОМІЦІ
Анотація
В сучасних умовах розвитку світової економіки науковці постали перед ситуацією, коли
люди приймають не завжди раціональні та логічні рішення щодо різних економічних та гос-
подарських питань. Економічна наука вже розуміє, що є певні фактори, в умовах яких еко-
номічні рішення суб’єкта не є оптимальними та, здавалось би, найбільш вигідними та раціо-
нальними. До цих факторів можна віднести певні психологічні особливості, когнітивні тен-
денції, емоційні стани, культурологічні парадигми та інші суб’єктивні характеристики, що
здійснюють значний вплив на прийняття економічних, управлінських та інших рішень. На тлі
цього виникає відносно нова теорія в економіці – теорія поведінкової економіки. Зрозумілим
стає, що дослідження особливостей прийняття рішень в поведінковій економіці, узагальнен-
ня основних тенденцій, прогнозування ринкових змін ускладняється великою кількістю
вибірки та індивідуальними особливостями кожного суб’єкта дослідження. Економічна наука
має врахувати й елементи психологічної, культурологічної наук. Причому психологія в дано-
му випадку стосується не тільки індивідуальних психологічних та ментальних особливостей,
але й включає елементи соціальної психології та психології мас, які, безумовно, також мають
вплив на прийняття рішення суб’єктом.
В розвиток дослідження поведінкової економіки мають бути застосовані методи, які
враховують особливості даної теорії. Значну роль в цьому відіграють методи, які використо-
вує психологічна наука. Одним з найбільш застосованих є метод експерименту, який дозволяє
дослідити поведінку людей в певних ситуаціях, визначити чинники, які впливають на прий-
няття ними економічних та інших рішень, зробити висновки та узагальнити отримані резуль-
тати. Виділяються наступні види експериментів, які застосовуються при проведенні до-
сліджень поведінкової економіки (рис. 1).