ТРАНСФОРМАЦІЯ ДАНИХ ОБЛІКУ В КОНТЕКСТІ ЦИФРОВОЇ ВЗАЄМОДІЇ ПЛАТНИКІВ ПОДАТКІВ І ДЕРЖАВИ
Анотація
У сучасних умовах розвитку бізнесу неможливо ігнорувати значення імплементації та
удосконалення передових інформаційних технологій, заснованих на широкому використанні
обчислювальних систем та електронної взаємодії з ключовими стейкхолдерами. Трансфор
мація систем управління бізнесом відбувається завдяки інтеграції нових технологій та опера
349
тивних рішень, що сприяють оптимізації бізнес-процесів, мінімізації витрат та зростанню
частки інтелектуальної праці. Незважаючи на виклики, пов’язані з повномасштабним росій
ським воєнним вторгненням, в Україні спостерігається значний прогрес у трансформації вза
ємодії бізнесу з державою. Цьому сприяє розвиток порталу «Дія», модернізація веб-порталів
Державної служби статистики, Електронного кабінету платників податків тощо. Платники
податків отримали доступ до широкого спектру інформації та сервісів, зокрема, можливість
перевірки контрагентів щодо відповідності критеріям ризику, подання податкової та фінан
сової звітності, обміну кореспонденцією та моніторингу відповідності індикаторам ризику.
Хоча цифровізація полегшує збір важливих даних про податкову базу, необхідно поси
лити спроможність податкових органів та платників податків забезпечувати дотримання по
даткового законодавства для уникнення порушень. Аналіз зарубіжного досвіду електронного
звітування показує, що його обов’язкове впровадження забезпечує кращі результати та зрос
тання податкових надходжень, що підкреслює необхідність посилення контролю з боку дер
жави [1]. Добровільне застосування нових інструментів залежить від попередньої комплаєнс
поведінки і може призвести до того, що платники податків вирішать їх не використовувати,
щоб уникнути надмірного контролю.
Одне з останніх оновлень Електронного кабінету платника податків в Україні дозволи
ло подавати стандартний аудиторський файл (SAF-T) на запит контролюючого органу під
час перевірок. Ці нововведення стосуються великих платників податків і не передбачають
санкцій за їх недотримання. Подальше запровадження SAF-T для податкових цілей як
обов’язкового формату ініціює зміни в облікових системах підзвітних суб’єктів, відкриваючи
нові перспективи для збору даних про господарські операції за певний період і має стати од
нією з найбільших змін у взаємодії бізнесу і податкової служби.
SAF-T, як фактична копія системи бухгалтерського обліку, генерується у формі XML
схеми за допомогою програмного забезпечення, підтверджується керівництвом компанії та
подається до податкових органів для верифікації. Особливу увагу в SAF-T привертає розділ
«Бухгалтерські операції», який містить записи з Головної книги. Відповідно до Детального
технічного опису елементів SAF-T UA, опублікованого на офіційному сайті Державної пода
ткової служби України, у цьому розділі відображається інформація про бухгалтерські прове
дення суб’єкта господарювання з деталізацією кожної окремої господарської операції, її змі
сту, виду, суми, інформації про унікальний ідентифікаційний номер контрагента юридичної
особи та даних про рахунки бухгалтерського обліку [2]. Аналіз XSD-схеми SAF-T показав,
що структура записів у файлі передбачає певний спосіб відображення облікових операцій на
основі принципу подвійного запису, характерному для зарубіжних ERP-систем. В умовах
України, де широко використовуються системи, такі як 1С:Підприємство та BAS, існує від
мінність у будові облікових записів та регістрів порівняно з їх зарубіжними аналогами.
За неофіційними даними, від 70 до 80% українського бізнесу продовжують використо
вувати 1С та її аналоги у своїй діяльності [3]. Дані, опубліковані Всеукраїнською громадсь
кою організацією «Спілка автоматизаторів бізнесу» в розділі «Успішні впровадження», свід
чать про певну тенденцію до зменшення кількості впроваджень систем BAS (рис. 1).
Такі тенденції можуть бути зумовлені об’єктивними факторами, наприклад, зниженням
економічної активності через російсько-українську війну. Однак у 2023 році кількість таких
впроваджень була більшою, ніж у 2022 р., незважаючи на інформацію про можливі законо
давчі обмеження щодо використання такого програмного забезпечення.