МОДЕЛЮВАННЯ ПОВЕДІНКИ СПОЖИВАЧІВ В КОНТЕКСТІ СТАЛОГО ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ

Автор(и)

Анотація

Сталий економічний розвиток — це процес, у якому використання природних ресур
сів, напрямок інвестицій, орієнтація технологічного розвитку та інституційні зміни або ре
форми координуються та гармонізують і збільшують як поточний, так і майбутній потенціал
для задоволення потреб людини. Економічний розвиток без стійкості не є ефективним у дов
гостроковій перспективі, що вимагає пошуку інноваційних підходів як у виробництві, так і у
споживанні. Економічного зростання можна досягти лише завдяки синергії плюралістичних
інститутів, технологічних інновацій і ринкової економічної системи.
Моделювання поведінки споживачів є критично важливим, оскільки це допомагає
підприємствам зрозуміти, які фактори впливають на клієнтів, чого хочуть покупці, як змі
нювати пропозиції до кожного сегменту клієнтів. Суть полягає в тому, що розуміння купіве
льної поведінки споживачів означає, що підприємства можуть досягти успіху в продажу сво
їх продуктів і послуг. Незважаючи на те, що кожен покупець є індивідуальністю з унікаль
ними рисами особистості, емоціями та соціальним складом, існують тенденції, які можуть
відстежувати.
Поведінка споживачів – це дослідження окремих осіб і груп, щоб краще зрозуміти
процес, який вони виконують перед тим, як зробити покупку. Цей процес, як правило, скла
дається з певних дій, які вживає покупець на основі своїх потреб, логіки, переконань, ціннос
тей і суспільних факторів. Розуміння психологічних факторів, які регулюють поведінку спо
живачів при виборі товарів, є важливим, і можуть розширити розуміння основ змін у поведі
нці споживачів через нестабільність.
Одним з найважливіших економічних міркувань, на які споживачі звертають увагу
при здійсненні покупок, є ціна. Оскільки споживачі чутливі до змін цін, вони певною мірою
впливають на їхні споживчі рішення і демонструють високу чутливість. Еластичність попиту - це економічний фактор, який сильно впливає на поведінку споживачів і рішення про поку
пку. Навіть невелика зміна ціни може спричинити величезний попит. Щоб впоратися з шви
дкозмінним ринком, необхідно прийняти відповідну цінову стратегію, щоб уникнути збитків
і зниження прибутку [3].
Економічні фактори, відіграють життєво важливу роль у прийнятті рішень про покуп
ку. Люди з вищими доходами, як правило, купують більш дорогі товари, тоді як люди з ниж
чими доходами віддають перевагу дешевшим товарам. Підприємства стикаються з диверси
фікацією, що вимагає від них прийняття кращих рішень. Важливо проводити поглиблені до
слідження з цього питання, оскільки тільки таким чином можна краще обслуговувати клієн
тів і таким чином збільшувати прибутки.
201
Виробництво і постачання інших товарів і товарів-замінників на ринку по-різному
впливає на купівельну поведінку покупців. Дослідники припускають, що наявність більшої
кількості варіантів покращує поінформованість споживачів та процес прийняття рішень, що
зменшує продажі. Існування багатьох альтернатив спонукає споживачів робити більш раціо
нальний вибір і, таким чином, купувати більш економічно вигідні товари. Водночас, ціна та
кількість взаємодоповнюючих продуктів також опосередковано впливатимуть на обсяг про
дажів ефектів [4].
Також економічна нестабільність, спричинена глобальними подіями, викликала сут
тєві зміни в поведінці споживачів і призвела до трансформації в ринковому середовищі. Лю
ди почали розуміти важливість товарів першої необхідності, серед яких продукти харчуван
ня, медикаменти та засоби гігієни, тоді як витрати на дороговартісні покупки, як-от нерухо
мість, автомобілі та побутова техніка, були відкладені. Пандемія також посилила перехід до
цифрових послуг та електронної комерції — частка онлайн-покупок збільшилася на 19%,
головним чином завдяки продуктам щоденного попиту.
Економічна нестабільність викликала у споживачів тривогу та стимулювала обережну
поведінку. Раціональне споживання стало однією з провідних тенденцій, як і переосмислення
споживачами цінностей відповідальності та екологічної свідомості. В умовах кризових
явищ, в тому числі й війни, у споживчій поведінці проявляються певні зміни, пов’язані із
зміною пріоритетів в попиті: зменшення попиту на товари, що не належать до предметів
першої необхідності, а визначальним чинником успішного просування продукції на ринку
стає її ціна; втрата інтересу до товарів престижних торгових марок, брендових товарів, які є
надто дорогими, через що їх збут уповільнюється; покупець менше уваги звертає на зовніш
ню привабливість товару (упаковку, дизайн, рекламу та маркетингові тонкощі, не пов’язані з
ціною) [1].
Поведінка споживачів під впливом ірраціональних емоцій вносить свої корективи,
роблячи прогнози менш надійними. Зокрема, песимістичні очікування та панічні настрої на
селення призводять до дій, які в кінцевому підсумку шкодять фінансовій стабільності бан
ківської системи [2].
Отже, сталий економічний розвиток впливає на поведінку споживачів. Економічна
стійкість важлива для бізнесу, оскільки він не може досягти довгострокового зростання, як
що виснажує природні чи людські ресурси. Сьогодні бізнес більше не може шкодити навко
лишньому середовищу чи своїм громадам, щоб забезпечити постійне економічне зростання,
оскільки продовження цього створює умови, які дестабілізують контекст, у якому працює
бізнес. Тому в умовах невизначеності та ризику необхідний комплексний підхід, який вклю
чає в себе врахування поведінкових факторів, а для їх оцінки слід використовувати методи зі
стохастичними елементами.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-27