БАЗОВІ АНАЛІТИЧНІ ПІДХОДИ ДО ВИКОРИСТАННЯ ГРЕЙДИНГУ В СИСТЕМІ МЕТОДІВ МОТИВАЦІЇ СПІВРОБІТНИКІВ
Анотація
Ефективність будь-якого підприємства багато в чому залежить від рівня мотивації його
працівників. У сучасних умовах жорсткої конкуренції та постійних змін на ринку, організації
прагнуть забезпечити високий рівень продуктивності, інновацій та лояльності своїх співробі
тників. Одним із основних інструментів досягнення цих цілей є розробка та впровадження
ефективної системи мотивації.
Зауважимо, що система - це множина взаємопов’язаних елементів, що утворюють єди
не ціле, взаємодіють із середовищем та між собою, і мають мету[1]. В свою чергу система
мотивації працівників – це комплекс різноманітних теорій, моделей, методів і підходів, що
забезпечують її цілісність. Люди є важливим і складним ресурсом організації. Співробітни
ки, які мотивовані та наполегливо працюють для досягнення своїх особистих і організацій
них цілей, можуть стати ключовою конкурентною перевагою для компанії. Тому важливо
розуміти процес мотивації людей і як організація може створити робоче місце, де працівники
можуть працювати якнайкраще. Заробітну плату слід розглядати як основний метод мотива
ції. Часто це основний дохід працівника і в інтересах кожного окремого працівника, щоб рі
вень цього доходу був якомога вищим.
Навіть ідеально розроблений план та найсучасніша корпоративна структура не працю
ють, якщо мотивація співробітників не спрямована на підвищення продуктивності. Жодна
193
система управління не працюватиме, якщо не буде розроблена ефективна система мотивації
персоналу, яка заохочуватиме кожного працівника продуктивно працювати для досягнення
особистих цілей і цілей компанії. Висока продуктивність праці співробітників можлива лише
в тому випадку, якщо вони зацікавлені у високих результатах, які дозволяють працівнику
задовольнити його потреби.
Значна частина сучасних моделей мотивації співробітників включає в себе метод
«грейдування» або «грейдинг» - угруповання посад за визначеними підставами (визначення
«питомої ваги посад») і розподіл їх в ієрархічній структурі відповідно до їх цінністю для ор
ганізації з метою побудови системи мотивації [2].
Даний метод доволі давно використовується аутсорсинговими компаніями в ІТ - підп
риємствами, які виконують роль сторонньої компанії для надання послуг або створення то
варів [3]. Грейдування має значну цінність як для компанії, так і для працівників. Із впрова
дженням грейдингу підприємство здатне прогнозувати фінансові зобов’язання, а співробіт
ник, в свою чергу отримує чіткий план дій для горизонтального зростання у компанії. Також
грейдування дає змогу пов’язати заробітну плату і цінності компанії та покращує розуміння
того, які фактори визначають ранг посади та який вплив вони мають на рівень заробітної
плати.