ВПЛИВ ДІДЖИТАЛ-ТЕХНОЛОГІЙ НА БІЗНЕС-МОДЕЛІ ПРОМИСЛОВИХ ПІДПРИЄМСТВ
Анотація
Цифрові технології вже є невіддільним елементом бізнес-діяльності підприємств будь-
якої сфери. Вони забезпечують розвиток підприємства, формують конкуретні переваги і
можливості для конкурентної боротьби на глобалізованому ринку, дозволяють підвищити
ефективність діяльності. Але у разі глибокого проникнення в усі бізнес-процеси підприємств
цифрові технології здатні формувати можливості для ігнорування «правил гри» та цифрової
трансформації підприємств. Під «ігноруванням правил гри» мається на увазі формування
можливостей для виходу підприємства за рамки своєї бізнес-діяльності, а іноді і сфери
діяльності.
Типовим прикладом цього процесу є Amazon – компанія, створена як інтернет-магазин,
наразі вона є представником ІТ-сфери (AWS або Amazon Web Services), розробником про-
грамного забезпечення та розумних пристроїв (Amazon Alexa), телевізійним та кінопродюсе-
ром (Amazon MGM Studios) тощо. Залишаючись інтернет-магазином компанія функціонує як
платформа, де продавати та рекламувати свої товари можуть інші постачальники (і на етапі
втілення ідеї допуску конкурентів до власного інтернет-майданчика продажу компанію кри-
тикували експерти, проте це рішення виявилось ефективним). По суті з компанії-продавця
Amazon перетворились на оператора платформи, основним завданням якого є не продаж
власне товарів, а підтримка та розвиток платформи. А тому змінилась і бізнес-ціль.
Amazon – не єдина компанія, що з використанням цифрових технологій по суті транс-
формувала власний бізнес. Серед виробничих компаній та компаній, близьких до агропроми-
словості можна назвати John Deere, Syngenta.
Так, John Deere, будучи виробником сільськогосподарської техніки та обладнання,
збирав та обробляв дані, отримані від їхньої техніки, і надавав фермерам необхідну інфор-
135
мацію, яка може оптимізувати їх роботу, наприклад карти погоди, прогнози погоди, програ-
ми для оптимізації врожаю тощо. Сьогодні в Україні доступна цифрова платформа Open Platform,
центр управління John Deere – це платформа на відкритих даних для сільськогоспо-
дарського підприємства, яке використовує парк техніки John Deere або різних виробників
(Case, New Holland, TopCon, AgLeader). Тут можна імпортувати та аналізувати агрономічні
дані, записані на різних дисплеях і в різних форматах [1, с. 48]. Таким чином, продуктом,
який пропонує John Deere, вже є не лише техніка, але і інформація.
Syngenta є виробником засобів захисту рослин та і насіння, здійснює дослідницьку
діяльність у даній сфері. Однак у 2019 році вона розширила свою діяльність і на більш «циф-
ровий» напрям – придбавши активи The Cropio Group. Cropio – це цифрова платформа, при-
значена для аграріїв, завдання якої – це управління земельним банком. Таким чином, Syngenta
теж змінила свою бізнес-модель у напрямку платформізації, залишаючись при цьому і
гравцем (та лідером) у своїй сфері.
Ключовим фактором, що зробив можливим таку трансформацію є застосування цифро-
вих технологій для збору та обробки великої кількості інформації з багатьох джерел, фор-
мування на основі отриманої інформації знань, які можна продавати через цифрові платфор-
ми.
У цілому цифрові технології можуть впливати на бізнес-моделі шляхом [2, с. 115]:
- оптимізації існуючих БM (наприклад, оптимізація витрат);
- трансформації існуючих БМ (наприклад, реконфігурація існуючих моделей, розши-
рення існуючого бізнесу);
- розроблення нових БM (витіснення усталених учасників ринку, нові про-
дукти/послуги).
Наведені вище приклади демонструють вплив шляхом трансформації бізнес-моделей.
Це найбільш радикальний вплив, наслідком якого може бути створення нової компанії для
ведення нового напряму бізнесу або зміна сфери діяльності компанії. Для цього впроваджен-
ня цифрових технологій має відбуватись або у всіх складових бізнес-моделі, або у найваж-
ливішій її частині – у частині формування цінності та пропонованих продуктів. Під впливом
змін у цих складових змінюються і інші, наприклад, споживчі сегменти, джерела отримання
доходів, партнери. Це пояснюється перш за все тим, що елементи бізнес-моделі є взаємо-
пов’язаними.
Проте окрім трансформації моделі, діджиталізація може бути не настільки масштабною
і зачіпати лише певні складові. Розглянемо можливі способи діджиталізації агропромислово-
го підприємства за складовими бізнес-моделі:
1. Ключові партнери. Впровадження нових технологій (матеріальних чи ІТ) потребує
пошуку компаній-постачальників, сервісних компаній тощо. Тому список партнерів буде
розширюватись.
2. Ціннісна пропозиція. Часто впровадження діджитал-технології дозволяє
запопонувати додаткову цінність продукту – наприклад, екологічність зерна завдяки
зменшенню впливу на навколишнє середовище при його вирощуванні.
3. Ключові види діяльності. Окрім продажу продукту компанія може здійснювати,
наприклад, додатково відслідковування переміщення вантажу, контролю мікроклімату у
контейнерах/транспорті. Це може і додавати цінності продукту, оскільки підвищує його
якість.
4. Ключові ресурси. З’являється потреба інтеграції нових додатків, програмних за-
собів, використання нової техніки та технологій.
5. Взаємовідносини з клієнтом. Взаємодія з покупцями може бути автоматизована –
як через цифровізацію документообороту, так і через переведення замовлень та розрахунків
у цифровий формат.
6. Канали збуту. Можливість реалізації продукції через спеціалізовані платформи.
7. Споживчий сегмент. Автоматизація та впровадження програмних засобів можуть
сприяти виходу на нові ринки – наприклад, на ринок В2В і роботи напряму із покупцями.
136
8. Структура витрат. Підприємство несе додаткові витрати на нові технології, але
водночас отримує можливість отримати нові доходи і оптимізувати операційні витрати.
9. Як наслідок – зростання доходів або поява нових джерел отримання доходу.