ОЦІНКА СТАНУ НАЦІОНАЛЬНОЇ БЕЗПЕКИ УКРАЇНИ У СВІТОВИХ ІНДЕКСАХ І РЕЙТИНГАХ

Автор(и)

Анотація

Оцінка сучасного стану національної безпеки і перспектив розвитку у сфері оборо-
ноздатності має велике значення для бідь-якої країни світу. Україна не є винятком. І особли-
вої актуальності для України ця науково-практична проблема набула в умовах військової
агресії росії проти України.
Це підтверджується результатами провідних міжнародних інститутів та аналітичних
центрів. Так, за підрахунками Стокгольмського міжнародного інституту дослідження про-
блем миру (Stockholm International Peace Research Institute, SIPRI) [1], військові витрати
України становили у 2022 р. 44 млрд дол. або 2% світових військових витрат (у 2010 р. –
2,6 млрд дол., у 2015 р. – 3, у 2019 р. – 5,4, у 2021 р. – 5,9 млрд). Як свідчить аналіз, військові
128
витрати складали у 2022 р. 33,6% ВВП України. При цьому значення даного показника зрос-
ло за 2000-2022 рр. на 31,4 відсоткових пункти. Частка військових витрат у загальному обсязі
державних видатків країни становила у 2021 р. 7,3% (у 2010 р. – 3,9%, у 2015 р. – 7,6%, у
2019 р. – 8,5%). Обсяг експортних постачань зброї суттєво скоротився. За 2000-2022 рр. об-
сяг експорту зброї знизився на 81,5% або з 270 до 50 млн дол. А обсяг імпортних постачань
зброї, навпаки, зріс і становив у 2022 р. 2644 млн дол., тоді як у 2015 р. – лише 22 млн дол., у
2019 р. – 23, у 2021 р. – 39 млн дол.
За даними сайту The GlobalEconomy.com [2], питома вага державного боргу збільшила-
ся у 2023 р. порівняно з 2000 р. на 40,6 в.п. або з 43,8 до 84,4% до ВВП. За цей період частка
державних витрат (це усі поточні видатки уряду на придбання товарів і послуг, оплату праці,
більшість видатків на національну оборону та безпеку, окрім державних військових витрат)
зросла на 23,8 в.п. або з 17,9 до 41,7% до ВВП України.
Згідно з інформацією аналітичного порталу «Слово і діло» [3], кількість злочинів проти
основ національної безпеки України збільшилася за 2014-2023 рр. майже у 12 разів (з 527 до
6270); миру, безпеки людства, міжнародного правопорядку – з 9 до 62667; у сфері охорони
державної таємниці та недоторканості державних кордонів – у 6,5 рази (з 959 до
6279).
Отже, з огляду на вищевказане, можна зазначити, що постійні зміни у міжнародному
безпековому середовищі [4] вимагають швидкого й адекватного реагування та формування
належної системи оцінювання національної безпеки України з урахуванням впливу різно-
манітних екзогенних та ендогенних загроз і воєнних ризиків.
Проведений аналіз дає змогу констатувати, що переважна більшість дослідників і
фахівців намагаються оцінити рівень національної безпеки України за допомогою індексів,
що розраховуються провідними міжнародними організаціями та рейтинговими агентствами
(табл. 1 і 2).
Таблиця 1 – Позиції України у глобальних рейтингах, які прямо або опосередковано
відображають стан національної безпеки
Назва рейтингу Рік
Місце України / загальна
кількість країн
Глобальний індекс миру (Global Peace Index) 2022 153/163
Індекс недієздатності країни (Fragile State Index) 2023 18/179
Зведений індекс національного потенціалу (Composite
Index of National Capability)
2011 18/193
Індекс сили або потужності армії (Power Index) 2024 18/145
Глобальний індекс тероризму (Global Terrorism Index) 2023 54/89
Індекс сприйняття корупції (Corruption Perceptions Index) 2023 104/180
Індекс верховенства права (Rule of Law Index) 2023 89/142
Індекс демократії (Democracy Index) 2023 91/167
Індекс процвітання (The Legatum Prosperity Index) 2023 74/167
Глобальний індекс продовольчої безпеки (Global Food
Security Index)
2020 54/113
Глобальний індекс голоду (Global Hunger Index) 2023 44/125
Індекс глобальної конкурентоспроможності (The Global
Competitiveness Index)
2019 85/141
Індекс людського розвитку (Human Development Index) 2020 74/189
Глобальний інноваційний індекс (Global Innovation Index) 2019 64/110
Індекс сталого розвитку (The SDG Index) 2022 37/163
Індекс глобалізації (KOF Globalisation Index) 2018 44/203
Індекс економічної свободи (Index of Economic Freedom) 2024 150/165
Індекс свободи преси (World Press Freedom Index) 2024 61/180
Джерело: складено авторами на основі аналізу й узагальнення різноманітних
глобальних рейтингів, які розроблено Institute for Economics and Peace, Fund for Peace, The
129
World Bank, The World Intellectual Property Organization, Economist Intelligence Unit, The
World Economic Forum, the United Nations Development Programme, Transparency International,
Global Firepower, Welthungerhilfe, Cambridge University, the Legatum Institute, KOF Swiss Economic
Institute at ETH Zurich.
Таблиця 2 – Значення індикаторів, які входять до складу світових індексів
Назва індикатору Значення
Індекс недієздатності країни (Fragile State Index) за 2023 рік
Індекс загроз безпеці (Security Threats Index) 10,0
Індекс розбіжностей у суспільстві (Group Grievance Index) 6,8
Індекс економічного спаду (Economic Decline Index) 8,5
Нерівномірність економічного розвитку (Uneven Economic Development) 4,9
Втеча людей і відтік мізків (Human Flight and Brain Drain) 8,9
Індекс легітимності держави (State Legitimacy Index) 6,4
Індекс державних послуг (Public Services Index) 7,3
Індекс прав людини та верховенства права (Human Rights and Rule of Law Index)* 5,8
Індекс демографічного тиску (Demographic Pressures Index) 7,3
Індекс біженців і переміщених осіб (Refugees and Displaced Persons Index) 10,0
Індекс зовнішніх втручань (External Interventions Index) 9,7
Світові індекси державного управління (Worldwide Governance Indicators) за 2023 рік
Представництво та звітність (Voice & Accountability) 42,7
Політична стабільність та відсутність насильства (Political Stability and Lack of
Violence)
10,9
Ефективність урядування (Government Effectiveness) 37,7
Якість регулювання (Regulatory Quality) 43,4
Верховенство права (Rule of Law) 19,8
Контроль корупції (Control of Corruption) 25,9
Індекс процвітання (The Legatum Prosperity Index)** за 2023 рік
Безпека та захист (Safety and Security) 131
Особиста свобода (Personal Freedom) 68
Державне управління (Governance) 91
Рівень злочинності на 100 тис. осіб (Crime Index) за 2023 рік 46,8
Індекс безпеки (Safety Index) за 2023 рік 53,2
Примітка: *дані за цим індикатором наведено за 2022 р.; ** наведено 3 індикатори із 12,
які, на погляд авторів, більш точно характеризують стан національної безпеки.
Джерело: складено авторами на основі аналізу й узагальнення різноманітних глобаль-
них рейтингів, які розроблено Fund for Peace, The World Bank, Numbeo.
Зазначені індекси приваблюють тим, що вони мають комплексний характер і врахову-
ють різні аспекти національної безпеки: політичні, економічні, соціальні, екологічні, демо-
графічні, інформаційні тощо. Однак за допомогою цих індексів не можна виконати повний і
точний аналіз рівня національної безпеки та оцінити ефективність системи її забезпечення з
методологічних позицій. Тобто світові індекси та рейтинги не дають змоги отримати адек-
ватні оцінки небезпечного стану країни, розробити відповідні механізми забезпечення націо-
нальної безпеки з урахуванням безпосереднього впливу на критичні параметри системи, за-
побігаючи при цьому виникненню нових загроз.
Тому вважається доцільним застосовувати комплексний підхід, який дозволить підійти
до вирішення цих проблем на основі єдиних методологічних позицій, незважаючи на різне
змістовне наповнення окремих аспектів визначення граничних значень індикаторів націо-
нальної безпеки. Методичний підхід, заснований на теоріях систем і національної безпеки і
130
розрахунках з використанням економіко-статистичних методів, дасть змогу встановити за-
гальні закономірності виникнення реальних і потенційних загроз, розробити методи прогно-
зування для обґрунтування стратегічних напрямів забезпечення національної безпеки. Це
стане напрямом подальших наукових досліджень.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-27

Номер

Розділ

Моделювання економічних процесів: методи та цифрові технології