КЛЮЧОВІ ПОКАЗНИКИ ЕФЕКТИВНОСТІ ІНТЕРНЕТ-ТЕХНОЛОГІЙ ДЛЯ ОСВІТНІХ УСТАНОВ

Автор(и)

Анотація

В умовах цифровізації суспільства та зростаючої конкуренції на ринку освітніх послуг
інтернет-технології відіграють ключову роль у забезпеченні ефективної взаємодії між закла-
дами освіти та цільовою аудиторією Інформаційні веб-портали є не лише інструментом для
надання інформації, а й засобом залучення абітурієнтів, підтримки іміджу закладу та забез-
печення прозорості у взаємодії. У світлі цього, важливою задачею є визначення та аналіз по-
казників діяльності таких веб-порталів, що відображають успішність освітніх установ у залу-
ченні та утриманні аудиторії.
Ефективність інтернет-технологій, зокрема веб-порталів, для освітніх установ у кон-
тексті сталого розвитку полягає в їхньому здатності забезпечувати доступність, інтерактив-
ність і адаптивність навчального процесу. Веб-портали служать важливим інструментом для
надання освітніх ресурсів широкому колу користувачів, що дозволяє знижувати бар'єри до-
ступу до якісної освіти, особливо в віддалених або недостатньо забезпечених
регіонах. Згідно з даними ЮНЕСКО, інтеграція інтернет-технологій в освіту може збільши-
ти охоплення навчання на 20-30%, що сприяє реалізації цілей сталого розвитку, пов’язаних із
забезпеченням рівного доступу до освіти. Крім того, веб-портали надають можливість ре-
алізації інноваційних методів навчання, таких як дистанційні курси, електронні бібліотеки та
платформи для спільної роботи, що підвищує мотивацію студентів і сприяє їх активній
участі у навчальному процесі.
Метою дослідження є визначення ключових показників ефективності інтернет-
технологій на прикладі інформаційних веб-порталів для закладів фахової передвищої освіти,
що дозволяють оцінювати їх функціональність та взаємодію з користувачами, сприяють оп-
тимізації процесу управління освітніми ресурсами на основі інтернет-маркетингових стра-
тегій. Досягнення цієї мети включає дослідження факторів впливу на відвідуваність та залу-
чення користувачів.
Вивченню ефективності веб-порталів закладів освіти приділяли увагу як вітчизняні, так
і зарубіжні науковці. Наприклад, В.І. Биков досліджував роль інформаційно-комунікаційних
технологій у навчальному процесі, а І.О. Зязюн — інтеграцію інноваційних технологій у
навчальний процес [1, 2]. Закордонні дослідники, зокрема P. Kotler, зосереджували увагу на
значенні цифрових інструментів у просуванні освітніх послуг та покращенні показників за-
лученості користувачів. P. Kotler у своїх дослідженнях зазначає, що інтернет-технології в
54
освіті дозволяють значно покращити конкурентоспроможність навчальних закладів, ство-
рюючи додаткову цінність для студентів та викладачів. Зокрема, такі KPI, як обсяг трафіку,
показник відмов, середній час перегляду сторінок та глибина прокручування сайту, слугують
індикаторами якості взаємодії користувачів із веб-порталом [3].
Інтернет-технології в освітніх установах використовуються для забезпечення доступ-
ності інформації, підтримки репутації закладу, залучення нових абітурієнтів та утримання
постійної аудиторії, в навчальних цілях тощо. Веб-портал освітнього закладу виконує ряд
ключових функцій: забезпечує інформаційну підтримку, дозволяє залучати нових студентів
та сприяє формуванню іміджу закладу. За допомогою таких метрик, як обсяг трафіку, показ-
ник відмов, час перебування на сторінці, можна зрозуміти, наскільки якісно сайт виконує ці
завдання.
У дослідженні використано кореляційний аналіз для оцінки впливу інтернет-технологій
на показники попиту освітніх установ. Інструменти Google Analytics, відкриті сервіси SimilarWeb,
MOZ, а також Power BI та надбудови для налаштування API для збору, обробки да-
них дозволяють моніторити поведінку споживачів в інтернеті і оптимізувати маркетингові
кампанії. Дослідження вказують, що інформаційні веб-портали абсолютно по-різному вико-
ристовуються в ТОП-50 ЗФПО за обсягом здобувачів третина закладів має місячний обсяг
відвідувачів на веб-портал менший за кількість здобувачів, що вказує на не зацікавленість їх
подіями, заходами закладу або нераціональне використання ресурсу ЗФПО, про це вказує і
коефіцієнт кореляції (0,11). Тісний зв’язок існує між кількістю відвідувачів веб-порталу та
кількістю переглянутих сторінок, що вказує, що на зацікавленість аудиторії впливає контент-
план про події, заходи та стратегічне бачення щодо використання, тому значну увагу ЗФПО
потрібно приділити саме формуванню контенту, що відповідав би очікуванням потенційної
аудиторії, адже на даний час виходячи з досліджень веб-портали ЗФПО виконують роль
скоріше звітності для державного апарату. Поряд з тим, порівняльний аналіз кількості здобу-
вачів та відвідувачів веб-порталів вказують на значний обсяг зовнішньої аудиторії 68%, а
отже існує зовнішній інтерес до ЗФПО, який потрібно врахувати, дослідити сегменти
цільової аудиторії, що цікавляться ЗФПО, представити потрібну інформацію їм тощо.
Таблиця 1 - Результати кореляційного аналізу для базових аудиторних та технічних
метрик веб порталів ЗФПО та кількості здобувачів освіти в них
Показник
Кількість
відвідувачів
веб-порталу
Інтегральна
оцінка
тех,показників
для моб версії
Кількість
відмов
Середньомісячна
кількість
переглянутих
сторінок
Кількість
здобувачів
ЗФПО
Кількість
відвідувачів веб-
порталу 1,00
Інтегральна
оцінка
тех,показників
для моб версії -0,15 1,00
Кількість відмов -0,12 -0,14 1,00
Середньомісячна
кількість
переглянутих
сторінок 0,93 -0,16 -0,20 1,00
Кількість
здобувачів
ЗФПО 0,11 0,17 -0,33 0,17 1,00
Джерело: складено авторами на основі даних з SimilarWeb, Google Page Speed.
55
Було проведено аналіз окремих закладів фахової передвищої освіти (далі - ЗФПО) на
основі ключових метрик для інтернет-технологій. Еталонні заклади обрано на основі попиту
на послуги закладів. Було виділено наступні показники: показник відмов, кількість перегляду
сторінок за сеанс, середній час перегляду сторінок, обсяг і джерела трафіку, швидкість за-
вантаження, гугл-відгуки, гугл-оцінка, кількість посилань, зв’язаних доменів тощо. Визначе-
но базові аудиторні та технічні метрики, на рис.1 середньомісячний трафік та показник
відмов. Відповідно до даних Google Analytics, SimilarWeb та Google відгуків обсяг трафіку з
органічних джерел та діректу є одними з основних джерел аудиторії для освітніх закладів. У
середньому, час перегляду сторінок для освітніх сайтів коливається в межах 3-5 хвилин, що
свідчить про високий рівень зацікавленості користувачів . Загальний обсяг трафіку корелює з
обсягами учасників освітнього процесу, тобто крім часового діапазону вступної кампанії,
трафік є внутрішнім. Швидкість завантаження є важливим фактором для SEO та може по-
кращити видимість сайту у пошукових системах, таких як Google, що у свою чергу впливає
на органічний трафік. Швидкість завантаження (близько 2-3 секунд) позитивно впливає на
утримання користувачів і знижує показник відмов. В свою чергу високий показник відмов
може сигналізувати про необхідність поліпшення дизайну або релевантності контенту.
Рисунок 1 – Середньомісячна кількість відвідувачів та показник відмов для окремих ЗФПО
Джерело: узагальнено та формалізовано авторкою на основі даних з SimilarWeb
Для освітніх установ такі показники як кількість перегляду сторінок та середній час пе-
регляду є індикаторами того, наскільки успішно сайт залучає та утримує аудиторію. Згідно з
дослідженнями, показники, що перевищують середні значення, свідчать про високу залу-
ченість та зацікавленість відвідувачів у контенті веб-порталу. Використання KPI (фор-
мування переліку ключових показників ефективності) сприяє підвищенню ефективності цих
процесів за рахунок виявлення вузьких місць та вдосконалення стратегії роботи з веб-
порталом. Особлива увага в КРІ приділяється відслідковуванню шляху користувача у во-
ронці залучення, що дозволяє виявляти етапи, на яких користувачі відмовляються від по-
дальшої взаємодії через показник СТА.
Використання інтернет-технологій та формування, моніторинг для них KPI в освітніх
установах сприяє покращенню ефективності управлінських рішень і підвищенню конкурен-
тоспроможності закладів на ринку освітніх послуг. Аналітика, що базується на метриках,
таких як трафік, конверсія, дозволяє не лише краще розуміти потреби аудиторії, а й опера-
тивно адаптувати стратегії розвитку, дає змогу вчасно виявляти слабкі місця. Важливим є
56
регулярне оновлення веб-порталів для підтримки відповідності сучасним стандартам і по-
требам цільової аудиторії. Для покращення роботи та оновлення важливі постійний моніто-
ринг конкурентного середовища та оптимізація користувацького досвіду. Оцінка конкурент-
них переваг дозволяє формувати ефективну стратегію для підвищення позицій веб-порталу,
поліпшення дизайну та навігації - зменшити показник відмов і підвищити залученість кори-
стувачів.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-27

Номер

Розділ

Моделювання економічних процесів: методи та цифрові технології