ДІДЖИТАЛІЗАЦІЯ БІЗНЕС-ПРОЦЕСІВ АГРОПРОМИСЛОВИХ ПІДПРИЄМСТВ
Анотація
Діджиталізація є не лише актуальним, а й необхідним трендом у сучасних умовах.
Впровадження нових технологій в усіх сферах сприяє оптимізації бізнес-процесів (як з точки
зору їх якості, тривалості, ефективності, так і з точки зору вартості), їх осучаснення. Урахо-
вуючи загальні тренди до діджиталізації – цей процес іноді є не запорукою конкурентних
переваг, а навіть умовою виживання у конкурентному середовищі, яке побудоване на вико-
ристанні досягнень науки та техніки.
Сільськогосподарські підприємства мають враховувати багато некотрольованих фак-
торів, що суттєво впливають на їх діяльність – погодні умови, кількість опадів. Саме тому
впровадження у бізнес-процеси нових технологій формує певні можливості щодо передба-
чення та усунення негативних наслідків впливу таких факторів.
У першу чергу варто зазначити, що досить часто діджиталізація бізнес-процесів у нау-
кових дослідженнях зводиться до автоматизації – вважається, що діджиталізація дозволяє
саме автоматизувати процеси, робочі завдання. Однак це лише один з позитивних наслідків,
впровадження сучасних технологій дає набагато ширше переваг – оптимізація (у тому числі
реструктуризація бізнес-процесів, зміна порядку та формату їх протікання, вилучення непо-
трібних та застарілих бізнес-процесів), покращення взаємодії між окремими бізнес-
процесами та бізнес-елементами тощо. Часто процеси діджиталізації зачіпають і
взаємовідносини з постачальниками та клієнтами – як мінімум на рівні документообороту, як
максимум – на рівні формування спільних платформ, взаємної інтеграції бізнес-процесів. На
думку О.І. Гарафонової та Г.В. Жосан, різниця між автоматизацією та цифровізацією полягає
в складності другої концепції та різниці в цілях і головній спрямованості процесів [1, с. 165].
Діджиталізація може нести позитивний вплив на всі рівні бізнес-процесів підприємства.
Надалі розглянемо його, орієнтуючись на умовну кореневу модель бізнес-процесів
підприємства. Відповідно такої моделі виділяють:
1. Бізнес-процеси управління (управління фінансами, управління стратегічним
розвитком, управління операційною діяльністю тощо).
2. Основні бізнес процеси (постачання, виробництво, маркетинг, збут, логістика).
3. Забезпечуючі бізенс-процеси (найм та навчання персоналу, обслуговування та ре-
монт, енергозабезпечення, облік та звітність).
Діджиталізація, якщо не ототожнювати її виключно з впровадження ІТ-програм та
сервісів, а й враховувати технології типу VR/AR, 3D-друку, використання дронів тощо, може
впливати на всі перелічені рівні бізнес-процесів, у тому числі і виробництво.
Для економічних бізнес-процесів діджиталізація може проявлятись у [2, с. 135]:
50
• автоматизація фінансових процесів (виставлення рахунків, обробка рахунків, автома-
тизація платежів);
• управління ланцюжком поставок (управління запасами, управління складським гос-
подарством, автоматизація формування замовлень та їх передачі);
• управління взаємовідносинами із клієнтами (CRM);
• управління проєктами з використанням цифрових інструментів.
Сюди ж можна додати власне системи управління бізнес-процесами (BPM),
використання сучасних методів та засобів вимірювання продуктивності праці робітників, їх
навчання (у тому числі із застосуванням, наприклад, технологій VR/AR для навчання нових
робіників працювати із новою технікою). Впровадження ІоТ дозволяє прогнозувати та чітко
планувати ремонтні роботи, обслуговування, вчасно виявляти поломки та проблеми у роботі
обладання, формувати віртуальні моделі виробничих процесів для контролю їх протікання.
Таким чином, діджитал-технології дозволяють як автоматизувати, так і оптимізувати управ-
лінські та забезпечуючі бізнес-процеси, а також процеси постачання та збуту. У випадку
«синхронізації» застосовуваних технологій із постачальниками підприємства можуть фор-
мувати платформи для автоматичного пошуку постачальника, оформлення замовлення (а то і
передачі замовлень постачальнику у режимі реального часу), його оплати. Це формує мож-
ливості взаємної інтеграції і навіть цифрової трансформації діяльності. Така інтеграція може
бути результатом реінжинірингу бізнес-процесів із застосуванням сучасних технологій.
Щодо основних бізнес-процесів, то аграрні підприємства можуть діджиталізувати свої
бізнес-процеси шляхом:
1. Використання сучасних технологій для оптимізації посівів. Сюди може входити як
програмне забезпечення для планування кількості внесення добрив, насіння, часу посіву; так
і техніка, оснащена сучасним програмним забезпеченням – сучасні трактори з автопілотом,
GPS, сенсорні технології.
2. Використання дронів для внесення добрив, контролю стану полів, датчиків для
контрою стану грунту.
3. Використання штучного інтелекту для планування маршрутів перевезень зібраного
урожаю, його розподілу, наприклад, по зерносушильних установках, планування збору уро-
жаю та прогнозування урожайності.
4. У тваринництві – різноманітна техніка для автоматичного годування, поїння, кон-
троль мікроклімату у приміщеннях, планування надоїв.
Діджиталізація за такими напрямами дозволяє не лише оптимізувати власне бізнес-
процеси, зробити їх більш ефективними, зменшити кількість помилок , підвищити якість
продукції, підвищити урожайність, а й зробити більш прогнозованим облік через застосуван-
ня Big Data. Так, стає можливим планувати фінансові показники на основі, наприклад,
моніторингу ринкових цін на продукцію та прогнозу урожайності на початку збору урожаю
тощо. Таким чином, це підвищує стійкість бізнесу у цілому.
Звичайно, кожне удосконалення може мати негативні сторони та певні ризики:
несприйняття технологій персоналом, відсутність кваліфікованих кадрів, кібербезпека,
фінансові ризики (особливо в умовах війни), необхідність оновлення всього обладнання або
автопарку для забезпечення комплексного оновлення та діджиталізації. Саме тому кожне
окреме підприємство перед впровадженням діджитал-технологій повинне здійснювати
оцінку внутрішнього потенціалу, аналіз ризиків та обирати ступінь оновлення та глибину
інтеграції технологій у діяльність.